پردیس شهید باهنر اصفهان

گزارش برگزاری دوره بالندگی " کاربردهای آموزشی -  پژوهشی هوش مصنوعی" (ویژه اساتید دانشگاه فرهنگیان)  به همراه فایل ارایه مطالب

دوره بالندگی (ویژه اساتید دانشگاه فرهنگیان) با موضوع:  " کاربردهای آموزشی -  پژوهشی هوش مصنوعی".

 با تدریس  آقای دکتر احسان براتی ( دکترای تخصصی فناوری اطلاعات) در  سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر اصفهان برگزار شد.

اساتید معظم می توانند فایل محتوای مطالب را از پیوست زیر دانلود فرمایند

در این نشست به کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش ، معارف و فلسفه اشاره شد

هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های مرتبط با آن، به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته، در آموزش و یادگیری نیز کاربرد دارد. با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در آموزش، می‌توان بهبود مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان، ارتقای کیفیت آموزش و ارزیابی دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف را ایجاد کرد.

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، سیستم‌های یادگیری خودکار است. سیستم‌های یادگیری خودکار با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توانند محتوای یادگیری را برای هر دانش‌آموز به صورت شخصی‌سازی شده و با توجه به سطح دانش و نیازهای آن فرد، تهیه و ارائه کنند. این سیستم‌ها همچنین می‌توانند با بررسی پاسخ‌های دانش‌آموزان به سوالات یا تمرین‌هایی که ارائه شده، به تحلیل مهارت‌های آن فرد در یادگیری بپردازند و نتایج این تحلیل را به مدرس یا مربی فرستاده و او را در تصمیم‌گیری‌های آموزشی یاری کنند.

علاوه بر این، از هوش مصنوعی در ارزیابی دانش‌آموزان و تشخیص مشکلات آن‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در این روش، سیستم‌های هوش مصنوعی با تحلیل داده‌هایی که از پاسخ‌ها و عملکرد دانش‌آموزان به دست می‌آید، می‌توانند مشکلات و نیازهای آن‌ها را تشخیص داده و راهکارهای مناسب را برای آن‌ها پیشنهاد دهند.

در کل، هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری می‌تواند با ایجاد روش‌های شخصی‌سازی شده و بر اساس داده‌های دقیق و تحلیل‌های علمی، به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری کمک کند.

 

همچنین، از هوش مصنوعی در ترجمه متون دینی به زبان‌های مختلف نیز می‌توان استفاده کرد. با استفاده از روش‌های ترجمه ماشینی با هوش مصنوعی، می‌توان متون دینی را به صورت سریع و دقیق به زبان‌های مختلف ترجمه کرد و این امکان را برای بیشتر مردم فراهم کرد تا به معارف دینی در زبان‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

سیستم‌های یادگیری خودکار: با استفاده از سیستم‌های یادگیری خودکار، می‌توان محتوای آموزشی را برای هر دانش‌آموز شخصی‌سازی کرد. این سیستم‌ها با تحلیل و یادگیری روش‌های یادگیری هر دانش‌آموز، بهترین راهکارهای آموزشی را به او پیشنهاد می‌دهند.

  1. تحلیل داده‌های آموزشی: با استفاده از تحلیل داده‌های آموزشی، می‌توان نیازهای هر دانش‌آموز را تشخیص داده و راهکارهای مناسب را برای آن‌ها پیشنهاد داد. به عنوان مثال، با بررسی داده‌هایی که از پاسخ‌های دانش‌آموزان به سوالات درسی به دست می‌آید، می‌توان نیازهای هر دانش‌آموز را در زمینه‌های مختلفی مانند ریاضی، علوم و زبان تشخیص داده و راهکارهای مناسب را برای آن‌ها پیشنهاد داد.

  2. سیستم‌های تشخیص چهره: با استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره، می‌توان حضور و غیاب دانش‌آموزان را به صورت خودکار و دقیق ثبت کرد. این سیستم‌ها می‌توانند همچنین در شناسایی دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری و یا نیازهای خاص کمک کنند.

  3. سیستم‌های ترجمه ماشینی: با استفاده از سیستم‌های ترجمه ماشینی با هوش مصنوعی، می‌توان متون آموزشی به زبان‌های مختلف ترجمه کرد و این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم کرد تا به محتوای آموزشی در زبان‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

هوش مصنوعی می‌تواند به چندین روش در بهبود ارزیابی و ارزشیابی دانش‌آموزان به کار گرفته شود. در زیر چند مثال از این روش‌ها آورده شده است:

  1. امتیازدهی خودکار: سیستم‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، قادر به امتیازدهی خودکار به تکالیف و آزمون‌های دانش‌آموزان هستند. آن‌ها می‌توانند پاسخ‌های نوشتاری دانش‌آموزان را تحلیل کرده و بازخورد فوری به آن‌ها ارائه دهند. این کار به علاوه صرفه‌جویی در زمان معلمان، بازخورد فوری به دانش‌آموزان را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد که آن‌ها اشکالات خود را برطرف کنند و عملکرد خود را بهبود بخشند.

  2. ارزیابی شخصی‌سازی شده: هوش مصنوعی می‌تواند به منظور ارزیابی شخصی‌سازی شده دانش‌آموزان به کار گرفته شود. به عنوان مثال، با بررسی پاسخ‌های دانش‌آموزان در طول زمان، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند الگوهای رفتاری آن‌ها را شناسایی کرده و نیازهای آن‌ها در زمینه‌هایی مانند ریاضی، علوم و زبان را تشخیص داده و راهکارهای مناسب را برای آن‌ها پیشنهاد دهند.

  3. ارزیابی تشخیص چهره: هوش مصنوعی می‌تواند به منظور شناسایی حضور و غیاب دانش‌آموزان و همچنین شناسایی دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری و یا نیازهای خاص، استفاده شود.

  4. پیش‌بینی عملکرد: با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان پیش‌بینی کرد که چه دانش‌آموزانی به آسانی موفقیت خواهند داشت و چه دانش‌آموزانی به مشکل برخواهند خورد. با توجه به این پیش‌بینی‌ها، می‌توان برنامه‌های مناسبی برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان ارائه داد.